onsdag den 3. december 2014

time den 02-12-14 

Der er en plan for hvad vi skal under dette forløb under timen.
Vi snakkede om dagens lektie side 12-13 fra bogen for ruiner til graffiti.

Danse ( vise ) kæde dans - ballade 
Omkvædet : angiver visens grundstemning 
Ikke lyrisk tekster  
´´ folkets dans ´´ 
1200 der optod folkeviserne, men de blev nedskrevet i 1500-1600 tallet 
Under dagens lektion ligger der en dokument ved navn ´´
Folkeviser – deres form og indhold´´ her står alt hvad vi burde vide om viser.
Vi  fik 15 minutter til at besvar : Arbejdsblad til folkeviser.

1. Hvad karakteriserer tryllevisen? (Hvorfor kaldes den en tryllevise? Hvad er dens tema?) 82 stk. Om overnaturlige magter, overtro, dæmonisk natur og dæmoniske væsener, fx trolde, dværge eller fabelvæsner, der griber ind i menneskers liv.
2. Hvilken funktion har visens omkvæd? Folkevisens grundstemning.
3. Hvad skriver bogen om Germand Gladensvend? Om en der bliver døbt Gladensvend for at hindre dæmonens magt.
4. Hvordan kan man forstå visen psykologisk, eksistentielt, men også realistisk? Den viser skyld til moderen, Menneskets grundvilkår, Middelalderens bønder måtte vriste jorden fra naturen og opdyrke den, altså gøre den til kultur.

Der efter snakkede vi om vores svar sammen.

Vi endte timen med at læse Jomfruen i Fugleham. 
.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar