onsdag den 19. november 2014

Bloggen 2.0 tirsdag den 18/11-14

Vi skulle læse teksten ” globryllup ” af Helle Helle til i dag.
I timen arbejdede vi med teksten. Vi skulle analysere minimalistisk tekst og sproghandlingerne i teksten.

Minimalistisk tekst:
Indirekte, enkelt, læsenem, korte sætninger, åbne sætninger, realisme, ydre synsvinkel.

Sproghandlinger:
Følelses+holdningsudtrykkende
Informationsudvekslende
Kontaktstrukturerende
Handlingsregulerende. Både af andres, men også en andens handlinger.

I dag har vi snakked om teksten ” globryllup ” og lavet gruppeopgaver til teksten. Efter vi havde lavet vores opgave i grupperne, blev vi inddelt i større grupper som skulle læse hinandens opgaver/historier op for hinanden, hvor vi så skulle komme med kritik af hinandens historier.

Teksterne som er skrevet af grupperne:
Jeg-fortælleren: Hvem er hun? Indled historien en halv dag tidligere end Helle Helle. Hvor er jeg-fortælleren taget af sted fra? Hvad er hendes beskæftigelse? Alder? Hvor skal hun hen? Hvorfor? Din tekst slutter med Helle Helles første linje ’Jeg har forvildet mig ind i kirken efter en pludselig indskydelse’
Jeg er i gang med at klæde om efter idrætstimen i skolen og jeg snakker med mine veninder. ”Hvad skal du i dag Regitze?” ”Jeg skal hjem efter skolen her. Hvorfor?” ”Jeg tænkte på om vi skulle tage til ungdomsfesten senere?” ”Snakker du om den inde i Randers by?” ”Ja, det gør jeg, og jeg ved der kommer mange fra klassen” ”Jeg kommer helt sikkert. Jeg skal bare lige spise først” ”Lyder godt, men så ses vi Regitze”
Jeg går fra skolen og hen imod bussen. Jeg sidder og laver lektier imens jeg venter på bussen, som først kommer om en time. Lørdags skole er virkelig kedeligt, men sådan er det når man ikke har fulgt med. Så kommer en dreng fra skolen hen til mig ”Hej Regitze!” Jeg var lidt overrasket over at han kom hen til mig. ”Hej, er du god til matematik?” ”Jeg er okay. Har du brug for hjælp da?” ”Ja, mine opgaver driller lidt, hvor jeg ikke kan regne vinklen ud her” ”Når, men jeg er god til geometri, så vil godt hjælpe dig. Skal du med bussen her?” ”Ja det skal jeg, men der går lige en time før den kommer.” Drengen hjælper mig med mine opgaver inden bussen kommer. Da vi er færdige med lektierne, så kommer bussen. Bussen er næsten tom og vi stiger begge ind i den.
Da vi har kørt lidt snakker vi sammen. ”Hvor skal du hen til?” ”Deeet ved jeg ikke 100% endnu.” ”Hvordan kan du ikke vide det?” ”Jeeeeg vil gerne hjem, men måske skal jeg noget, ved det ikke endnu” ”Når okay, det vel fint nok, vil du mødes på et tidspunkt i dag?” ”Nej, jeg kan ikke” ”Okay” Jeg har ikke rigtig lyst til at mødes med ham og jeg vil gerne af bussen snart. Jeg har helt glemt, hvor vi er og jeg står af bussen uden at spørge, hvor vi var. Jeg gik lidt og så kirken. Jeg ved ikke hvad der skete, men jeg har forvildet mig ind i kirken efter en pludselig indskydelse.




Jeg stod op kl 08:00, fordi jeg skal hjem til min farmor og farfar for første gang i flere måneder. De insisterede på at fejre at jeg blev 20 år, så jeg fik heldigvis en fri dag fra det kedelige job i Netto som kassemedarbejder. Jeg stod op i god tid for at kunne dobbelt tjekke at jeg nu havde alle mine ting med, hvis jeg glemte noget kunne jeg først få det igen når weekenden var ovre. Vennerne havde fejret mig i går, så jeg kunne mærke at tømrermændene var godt på vej. Da klokken blev 11:00 gik jeg op imod Randers station, jeg ville være sikker på at jeg fik taget bussen i god tid. Da bussen kommer kl 11:45 sætter jeg mig hurtigt ind og sikrer mig en plads bagerst. Jeg spørger bussemanden hvornår vi kører og han siger at der nok går et lille stykke tid, jeg sætter mig bagerst og falder i søvn. Jeg vågner pludselig i forvirring af at en dame skal ud, jeg skynder mig at følge med hende ud og ser mig derefter omkring. Jeg har forvildet mig ind i kirken efter en pludselig indskydelse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar