Vi startede
med at samle op på gunløg sagaen. Vi sammenlignede gunløg sagaen med
hosekrammen ved at bruge trekanterne (trekantsmotiv), som Martin havde smidt
ind på blokken. Vi brugte også trekantsmotivet til teksten ’’det første møde’’,
som er i vores grundbog ’’begreb om dansk’’.
Vi læste
teksten ’’de evige tre’’ op i klassen og analyserede den. Vi indsatte også trekantsmotivet
i teksten.
De evige tre
Der er to mænd i verden, der
bestandig krydser min vej,
den ene er ham jeg elsker,
den anden elsker mig.
Den ene er i en natlig drøm,
der bor i mit mørke sind,
den anden står ved mit hjertes dør,
jeg lukker ham aldrig ind.
Den ene gav mig et vårligt pust
af lykke der snart for hen,
den anden gav mig sit hele liv
og fik aldrig en time igen.
Den ene bruser i blodets sang,
hvor elskov er ren og fri,
den anden er et med den triste dag,
som drømmene drukner i.
Hver kvinde står mellem disse to,
forelsket, elsket og ren -
een gang hvert hundrede år kan det ske,
de smelter sammen til een.
(De evige tre, fra
Lille verden, 1941)
Vi læste om
forfatterskab af Tove Ditlevsen. Her er linket til teksten: http://www.dr.dk/skole/Dansk/Danske_forfattere/Tove_Ditlevsen/20100514155607_1.htm
Vi skulle
lave gruppearbejde, hvor vi skulle tage særligt udgangspunkt i vores
førstehåndsindtryk af teksten ’’Hm’’.
Derefter blev
vi delt op i forskelig grupper hvor dem der ikke læste teksten skulle læse og
dem der havde læst skulle besvarer de på spørgsmål som lå inde på modulet i dag.
Klaus Rifbjerg: ’Hm’ (1964)
(gruppearbejde)
1) Indled med at tale om, hvad i hver
især opfattede som vigtigt i teksten. Det kan være tekststeder eller indtryk.
Prøv at sætte ord på, hvorfor det var vigtigt. Skriv jeres indtryk ned.
2) Overvej dernæst, hvilke punkter det ville være
vigtigt at få med i en analyse af teksten op lav en liste. Ville disse
analyseredskaber indfange det, som I noterede under 1?
3) Skriv jeres liste på tavlen og
forklar resten af klassen, hvorfor det er disse punkter I valgte.
4) Herefter skal I vælge et punkt at gå
i dybden med og fremlægge det endelige resultat for resten af klassen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar