onsdag den 15. april 2015

1900-1919


Det store sammenbrud:
Modernistiske retninger
Brud på traditioner
Fokus på det moderne menneskes situation
Fokus på menneskets inde følelser
Forskellige ismer:
Futurisme – dyrker fremtiden
Dadaisme – tidligt sprog
Surrealisme – drømmelogik
Ekspressionisme – stærke følelser
Ekspressionisme
_______________________________________________________________________________________

Edith Södergran: ’Jag’ (1916) (Sikken et perspektiv, s. 66)
Digtet er et eksempel på svensk modernisme med ekspressionistiske træk. Jegets indre tilstand projiceres ud i landskabet (jf. maleriet ’Skriget’).
1)      Læs teksten op – så vidt muligt på svensk – og oversæt den skriftligt. Hvilke ord er tæt på dansk, hvilke ord er helt anderledes?
Oversættelse:
Jeg er fremmed i dette land
som ligger dybt under det trykkende hav
solen blinker med snoede stråler
og luften flyder mellem mine hænder
man fortalte mig at jeg er født i fangeskab
her er intet ansigt, som er mig bekendt
Var jeg en sten, som man bare kastede på bunden?
Var jeg en frugt, der var for tung til sin gren?
Her ligger jeg på lur for det susende træs fod
hvordan skal jeg komme op ad den glatte stamme?
Deroppe mødes de svajende kroner
der vil sidde og kigge ud
efter røgen fra mit hjemlands skorsten
2)      Hvilket landskab males i teksten (tegn det evt.)? Hvor er jeget placeret i landskabet i første halvdel af digtet? I anden halvdel?
I første halvdel befinder han sig på havets bund
I anden halvdel befinder han sig ved træets fod, hvor han ønsker at være oppe i trækronerne.
3)      Digtets fokus er som i mange ekspressionistiske tekster jegets følelse og stemning. Sæt dine egne ord på den følelse, der beskrives i digtet. Skriv evt. din egen tekst i realistisk stil.
Hjemve, ensomhed, fremmedfølelse- Det er følelsen af ikke at kunne tilpasse sig og ikke være herre over sin egen situation, foruden manglen på at kunne identificerer sig med den natur (eller befolkning?) der er omkring en. Længsel/søgen efter hjemlige omgivelser og frihed. Hun er uønsket eller forkastet.

Max Ernsts maleri ’Bruden klædes på’ (1939) (Sikken et perspektiv, s. 136)
Maleriet er et eksempel på et surrealistisk maleri.
1)      Beskriv, hvad du ser i billedet (personer, farver, figurer etc.)
En rød fugl, nøgne kvinder, spyd, en slags dreadlocks, hapir, fjer, maleri i baggrunden, ternet gulv, mørke og dystre farver, statue, mursten, kappe, knækket spyd, næb.
2)      Fortæl den historie billedet fortæller med ord. Inddrag titlen.
Et tvangsægteskab, mellem en menneskekvinde og et mytologisk væsen. Ifølge denne kultur er det en tradition at bruden bliver iført ugleklæder. Hun har prøvet at undslippe eller slippe fri, og det lykkedes næsten, da væsenets spyd er knækket, men hun blev indfanget og gøres nu klar endnu engang. Kvinden ved siden af protesterer eller gør en indsigt af en art, men bruden forklarer at det ikke er nødvendigt. Dette gennemføres på grund af en alliance.



1 kommentar:

  1. Har du noget kærlighedsproblem? Jeg kaster en kærlighedsformel til dig for at hjælpe med at løse din kærlighed i dag! Kærlighedsformularer, der aldrig mislykkes. Arbejder selv i de mest vanskelige situationer. E-mail i dag !. Find din sjælskammerat. Ægte healer. Meget overkommelig. Retssager staver. Strong Love Spells.kontakt os
    E-mail ______ Templeofanswer @ hotmail. co .uk
    Ring / Whatsapp ____ +234 8155 42548-1

    SvarSlet