torsdag den 9. april 2015

Søren Kirkegaard (1813-55)
  • Vi læste tekst 7 (mennesker der gør det sædvanlige hver dag), 10 (ironisk, men ærligt ment, livet er svært), og 18 (man vil fortryde lige meget hvad, der er modsætninger og gentagelser i teksten).
  • Kirkegaard har påvirket os og forfattere, for at man som menneske har et ansvar i sit liv.

Karen Blixen
  • Hun vil skjule sig bag en andens identitet, hun under navnet: Isak Dinesen.
  • Hun har en ide om at alle har en skæbne - ´Guds plan´.
-> Den enkelte skal realisere planen (det eksistentialistiske element). Du skal virkeliggøre dine planer, ikke kun tænke dem.

Spørgsmål til ’Den afrikanske farm’ (Karen Blixen, 1937)
  1. ’Ildfluerne’: Hvad er pointen med denne beskrivelse af et naturfænomen? Find også eksempler på billedsprog (metaforer og sammenligninger) eller blot  beskrivelser, du synes, fungerer godt.
  • Der er en masse billedsprog der gør, at man lever sig ind i det fortalte og at man fornemmer naturen og ildfluerne som noget så smukt. Ildfluerne giver også indtryk af, at de indeholder en hemmelighed intet menneske vil kunne forstå, og at der er en hvis mystik i det. Selve naturen er et mystik.
  • Liv + tavshed. Gådefuldt, hemmelighedsfuldt. Sammenligning (børn + bølger)-> dynamik + samspil.  Astetisk . Naturen er en gåde. Budskabet er måske for at vise at naturen er unik og smukt.
  • Fænomener: kan være et tegn på at Gud lyser verden op.
  • SVAR 2:
    Pointen ved naturfænomenet:
’’ De udstråler et mærkeligt lys, et hemmelighedsfuldt budskab’’
’’ det hele går for sig i dyb tavshed’’
- Det hemmelige, gemte og tavse kan være betagende.
Liv + tavshed. Fluernes lys er gådefuldt og udsender et hemmelighedsfuldt skær, naturen er derfor en gåde.

Billedsprog:
’’De flyder i den kolde luft og hæver og sænker sig, som på store bølger’’
- Hun sammenligner den måde fluerne sværmer på med bølgerne i havet.
- ligesom fluerne er bølgerne en begivenhed skabt af noget andet.

’’medens de løber, leger og danser og svinger med deres fakler’’
- Hun sammenligner også fluerne med børn der løber rundt i skoven.

  1. ’Storken’: Hvad bruger Karen Blixen historien om storken til?  Altså, hvorfor er hun glad for, at hun fik den fortalt som barn?  Kan du selv bruge den? Hvorfor? Hvorfor ikke?
  • "Livets veje" hænger lidt sammen med det, at Karen mener at alle har en skæbne. Man skal gøre sine planer realistiske og springe ud i det. Manden i historien forfulgte sit mål, og lige meget hvor mange gange han faldt, rejste han sig op igen. Det hænger lidt sammen med, at man aldrig ved hvilke hindringer man få på sin vej, man må bare aldrig give op, og hvem ved, måske vil resultatet være rigtig smukt. Man skal have tillid og tålmodighed, så kan ingen stoppe en fra at nå sit mål.
  • Note: mandens veje danner en tegning af en stork, danner et symbol. Der kom en mening ud af hans lille rejse.
  1. ’Eliten i Bournemouth’: Hvad er pointen med denne historie?               
  • Lægen er racistisk, han vil kendes ved den sorte kvinde efter fødslen, da hun er indfødt (sort). Det viser de hvides nedladende syn på de indfødte.                            
  1. ’Stolthed’: Hvordan definerer du stolthed? Hvordan definerer Karen Blixen stolthed? Hvorledes spiller skæbne-begrebet ind? Hvordan defineres skæbne her? Hvilke to grupper af mennesker stilles op i teksten? Opfatter du, at der er en ’Plan’ med dig? Elsker du selv ’din Næstes Stolthed’.
  • Tro på Guds plan med os= skæbne.
  • Stolthed =bevidst
  • Babaren hader andres stolthed <-> den civiliserede, elsker andres stolthed.

  1. "Esas Historie"
  • Trussel om Carrier Corps (Indfødte barere). Kolonimentalitet bliver vist i teksten.
Udvælg tekstens mest centrale begreber (navneord) og undersøg sproget i de to sidste afsnit.
Perspektiver til fortællingen om storken!

Relevante links:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar