onsdag den 13. august 2014

oplysningens tid "holberg"

Vi arbejdede i dag, med formidling af nogle arbejdsspørgsmål til teksten oplysning, som vi fik første skoledag.

1.
Hvordan definerer Kant ’oplysning’? Er du enig?

Kant mener i grove træk at vi skal lærer at tænke selv og at oplysning er vejen ud af vores selvforskyldte umyndighed. Umyndighed er manglen på evnen til at tage sine egne beslutninger. Han mener ikke umyndigheden ligger i vores forstand men i vores manglende beslutsomhed. Man skal kunne bruge sin egen forstand.
2.

Hvad forstås der ved at ”historien er et pendul” ?
Det der menes med at historien er et pendul, er at den svinger frem og tilbage imellem handlinger og lign. Samt at det der er sket vil højst sandsynligt ske igen, men kun fordi at historiens modsætninger ”rammer” hinanden til at pendulet svinger.

Som der står skrevet i Ecclasiastes 1:9
What has been will be again, what has been done will be done again; there is nothing new under the sun.
Eller med andre ord fra den nye bibel:

New American Standard Bible
That which is has been already and that which will be has already been, for God seeks what has passed by.


3.
Hvad siges der om de ord, vi benytter for erkendelse og viden?

i denne periode vil man gerne forstå tingende fx før denne periode troede man at det var guds skyld at bladene faldt af træerne men nu fandt man ud af at det har noget med naturvidenskab at gøre. De fleste ord vi benytter for erkendelse og viden, bruger vi som ord via synet. Fx: Lysets & mørkets betydning opstår i biblens første kapitel, som er en metafor for liv, kraft og indsigt. Mørket derimod er forbundet med død, ondskab og uvidenhed.
Der bliver også nævnt at når vi forstår noget, så indser vi det og når vi etablere en helhed, så får vi et overblik. Når man så har en bred videns horisont, er man oplyst. Når man er oplyst, kan man gå videre til at formidle den viden og derved oplyse andre. På den måde får de deres eget syn på verden, og derved får deres egen holdning. Det giver dem deres eget synspunkt
Så i denne periode vil man gerne vide flere ting med basale fakta.

4.
Hvilke tre dimensioner ligger i ordet ’oplysning’?

 - Første dimension: Forsøget på at forstå noget (en bestemt ting eller område) - Anden dimension: Er at være oplyst og forståelse. - Tredige dimension: Man analyserer alt omkring et bestemt emne ned til mindste detalje, så man derefter kan se på den oplysning ”fordomsfrit”


5.
Hvad er det, der skal kastes lys over, og hvem skal oplyses?

Det, der skal kastes lys over er naturens love - de fysiske love, skabt af naturen. 

Der forlanges begrundelse for samfundets institutioner og magtfordeling - De, der har magt skal selv være oplyst.

Alle mennesker har ret til at blive oplyst - for alle borgere har ens rettigheder


6.
Hvorledes opfatter Kant menneskets stadium i den tid, han selv lever i?

- Kant synes, at mennesket er fokuseret mest på den større kraft end individets egen fornuft, og hvis mennesket skal ændre den verden det lever i, bliver man nødt til at bruge sin forstand.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar