Tematisk
indledning
At kunne skrive en tematisk indledning er en elegant
og meget brugbar teknik i forbindelsen med opgaveskrivning. Ved at indlede din
opgave med et tematisk fokus kan du åbne op for dit analyse- og
fortolkningsarbejde med en tekst på en måde, hvor du inddrager relevante aspekter
om en teksts tema. Samtidig kan du bruge en tematisk indledning som afsæt til
afsnit om andre relevante analyse- og fortolkningsaspekter såsom
personkarakteristik.
Sådan gør du:
·
Når du har læst teksten, bestemmer du,
hvilke temaer gør sig gældende. De fleste tekster har flere temaer indlejret i
sig, men som regel er der ét eller to hovedtemaer, der dominerer.
·
Ud fra hovedtemaet kan du nu begynde at
opbygge din tematiske indledning.
·
Det er en god idé at starte indledningen
med at omtale temaet ret generelt, eventuelt ved at perspektivere til
omstændigheder uden for teksten, der linker til temaet - eksempelvis med en
historisk, samfundsmæssig eller kulturel vinkel.
·
Dernæst kan du zoome mere ind på
tekstens skildring af temaet: Hvordan kommer temaet til udtryk i teksten? Du
kan med fordel og ganske kort sammenligne tekstens forståelse af temaet med
eksempel den historiske vinkel på temaet, som du netop har været inde på.
·
Til sidst i indledningen er dit fokus
udelukkende zoomet ind på selve teksten. Du har forholdt dig til temaet og kan
måske afslutte din indledning ved at lægge op til videre analyse og fortolkning
af for eksempel hovedpersonen.
·
Senere i dette forløb kommer du til at
lære om overgange, der kan skabe sammenhæng i tekster. Brug denne viden til at
skabe en rød tråd mellem din tematiske indledning og resten af din opgave.
·
Sammenhæng
i tekster
Tekster består typisk af ord, der er sat sammen i
sætninger, der er sat sammen i afsnit, der igen kan indgå i større, typografisk
markerede inddelinger som kapitler og bøger. En god tekst er karakteriseret ved
en logisk og naturlig sammenhæng – ikke kun mellem de enkelte sætninger i et
afsnit, men også mellem de enkelte afsnit og andre større inddelinger i
teksten. En væsentlig forudsætning for sammenhæng er, at informationer
grupperes efter deres relationer og præsenteres i en logisk og naturlig
rækkefølge. I mange tilfælde afhænger den logiske og naturlige rækkefølge af
emnet, man behandler. I andre tilfælde skal man selv beslutte sig for et
organiseringsprincip og en tilhørende fornuftig rækkefølge, der sikrer glidende
og lette overgange fra det ene afsnit til det andet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar