onsdag den 29. oktober 2014

Afslutning på "skyggen" - fælles opsamling - 29.10.2014

Afslutning på H.C. Andersen "skyggen"

Fælles opsamling.


Gruppe 1:   Hvad er poesien? Hvordan bliver den beskrevet? (Se ’Dobbeltgængermotivet’ +                      hvad siger Skyggen om poesien?)

- Mangler fra gruppen..
Gruppe 2:   Hvad repræsenterer den lærde mand i Skyggen?
                      (Tænk på perioden - romantikken, og hvad den lærde mand selv siger i eventyret)
·       Han repræsenterer ”den gode side”. Han er en åben og høflig mand. Han skulle være hovedpersonen, men Skyggen er en meget overtagende karakter, som vil være overlegen overfor den lærde. Han præsenterer det gode, smukke og sande. Han er godheden selv, men teksten viser at når han bliver udnyttet for meget, får han nok. Skyggen siger til prinsessen at det er ham der er manden, og manden der er skyggen. Den lærde mand vil fortælle verden sandheden, men bliver slået ihjel i forsøget.
- (Han er forfatter, han skriver kun om det gode og dejlige).
- Han er en falden engel.
- Lever i ideernes verden, som en anden verden end den, andre lever i.
- Han passer ikke ind i samfundet, han er en eneboer.
- Ingen vil læse hans værker, hvilket gør ham ked af det.
- Der er ikke nogen der forstår ham.
·        Dette passer godt sammen med tidsperioden ”romantikken”. Romantikken bliver beskrevet som den tid, hvor digte og historier er skrevet med billedlig forklaring. Det hele er idyllisk og familiært. Som den lærde mand, er det skrevet på en smuk og god måde. Der er næsten ikke noget ondt i historierne.

Gruppe 3:   Hvordan kan man overføre Freuds psykoanalyse til Skyggen? (Se nedenstående link)
Freud personligheds model:


Over jeg (Kultur): det jeg må skal og bør gøre
·       Samvittighed
·       Normer
·       Idealer
·       Holdninger
Jeg/ego (samfund og miljø): det jeg kan og det jeg gør.
·       Selvopfattelse og balance mellem overjeg og det/id
Det/id (det jeg har lyst til behov for og ønsker)
·       Drifter og fortrængninger
                                                  
Freuds personligheds model i skyggen
·       Skyggen er et symbol på id'et mens den lærde mand der giver afkald på sit id af sig selv laver et nyt og kan ikke få succes uden sine drifter.

Gruppe 4:   Hvad repræsenterer Skyggen i Skyggen?
                      (Tænk på, hvad der er karakteristisk for den litterære samtid - romantismen)
Romantismen:
·       Romantismen, som litterær periode strækker sig fra 1820-1850. Det er en gren fra romantikken og den bruges i sammenhæng med danske forfattere, der ville adskille sig fra det idylliske billede som romantikken havde skabt. Den type forfattere hævdede at harmonien ikke fandtes og de ville hellere fokusere på det ironiske, samt hvad der sker når fantasien og virkeligheden støder sammen.

Romantismen i forhold til ”Skyggen”:
·       Skyggen repræsenterer det onde og det materielle i modsætning til den lærde som besidder evnen til at skue det smukke osv. 
·       I starten, når skyggen og manden er én, er alt idyllisk og godt. Men når skyggen forlader manden og der opstår en forandring, er alt ikke godt som før. Dette kan på mange måder kobles på romantismen, der går uden for romantikkens idylliske rammer med forandring. Skyggen repræsenterer splittelse. Den repræsenterer kontrasten mellem den lærde mands velhavende og forfald.

Gruppe 5:    Hvad siger Jung om menneskets ’skyggesider’? Hvordan kan man overføre dette til den lærde mand og Skyggen? Hvordan kan man overføre dette til den lærde mand og Skyggen?

·       ”Til jeg'et knytter sig persona (græsk for maske), altså menneskets ansigt udadtil, den samfundsmæssige rolle eller forventede optræden. I modsætning hertil er skyggen den anden side, det uudviklede eller fortrængte. Det som vi hader eller ubevidst beundrer.[1]
– Når den lærde mand og skyggen er fra hinanden så er de to halve, men sammen er de hel. Man kan sige at skyggen er ”helten” i eventyret fordi han slipper væk fra sin ejer, vinder prinsessen, men alligevel føler han sig forpligtet til at vende tilbage til den lærde mand.
·       Hvis vi skal sammenligne med H.C Andersens eventyr "Skyggen" kan vi jo se en tydelig sammenhæng i og med, at skyggen løsriver sig fra den lærde mand. Hvorefter han får et indblik i en individualisering og får "blod på tanden" så at sige. Dette medfølger Skyggens interesse i at opsøge den lærde mand for at købe sig ud af hans forpligtelser til den lærde mand, der desværre takker nej til pengene. Dette betyder at Skyggens individuationsprocess er stoppet, eller ikke mindst hindret, indtil det er at han kan skaffe sig af med den lærde mand. Hvilket han gør til sidst i eventyret hvor han dræber den lærde mand og gifter sig med prinsessen og derved bliver "Konge i sit eget liv"
·       Den schweiziske psykiater Carl Gustav Jung er elev af Freud, men lægger i sine psykologiske teorier mindre vægt på det seksuelle end Freud. Han ser endvidere ikke det ubevidste som noget rent individuelt, men taler om både det personligt og det kollektivt ubevidste, som alle mennesker har del i. Han mener altså, der er noget fællesmenneskeligt på tværs af kulturer. Dette indhold kommer til udtryk i form af arketyper, hvor f.eks. den gamle vismand eller den store moder er symbolske fremstillinger af værdifulde sider af personligheden. Disse arketyper kan vi f.eks. støde på i drømme, eventyr, billeder og myter. Hvor Freud er kritisk over for religioner, tillægger Jung det åndelige og guddommelige positiv betydning.
·       For Jung er menneskets ideelle udvikling at sammenligne med en rejse, hvor uerkendte eller fortrængte sider integreres i personligheden. Målet er at blive et 'selv'. Et godt billede på denne såkaldte individuationsproces, er helten, der i eventyret drager ud for at vinde prinsessen og det halve kongerige. I psykologisk forstand handler denne rejse om at blive 'konge i sit eget liv'.[2]





Til slut lavede vi en quiz, hvor vi skulle gætte ud fra en tekst om det var en:
- biografisk metode
- Nykritisk metode
- Strukturalistisk metode
- Ideologisk metode
- Psykoanalytisk metode (Freud)
- Psykoanalytisk metode (Jung)
- Læreorienteret metode

Svarede rigtigt på 7 ud af 7.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar