mandag den 27. oktober 2014

Blog 27/10-14

Dagens program:
1. opsamling... Skyggen hvem, hvad, hvor

  1. Spørgsmål til dagens lektie
  2. Gruppe undersøge
  3. Præsentation af gruppearbejde

Opsamling:
Hvem: den lærde mand, optaget af genboen, poesien
Skyggen… 
Hvor: De hede lande og de kolde lande, vi regner med Skandinavien fx Danmark.

Hvad: sidder på en altan i de hede lande, mister sin skygge og rejser hjem uden.

nyt punkt ingen rigtig ved hvorfor vi kom ind på dette.
Romantik: biedermeier, Familie, tryghed idyl

Romantisme: vender sig lidt imod romantikken, dualisme , splittelse


Gruppearbejde

Gruppe 1:
1. Hvordan bliver den lærde mand og skyggen beskrevet i dagens lektie? 
Find mindst fem eksempler til hver. Én fra hver gruppe skriver eksemplerne på tavlen. 
Den lærde mand Skyggen
Han blev ganske underlig ved synet af skyggen

Skyggen er finklædt
Han har fået en krop af kød og blod
Han troede ikke at det skulle gå ham så godt
Han er blevet rig og velhavende
Han er blevet moden

2. Hvordan er forholdet mellem den lærde mand og skyggen, da de genforenes 1. og 2. gang? Vælg én fra hver gruppe, der kan forklare det for de andre.

Gr. 1-3: beskriv det første møde (fra s. 355, l. 38 og frem) Det starter med at, skyggen kommer og banker på døren. Skyggen vil gerne købe sig fri fra tjeneste. Den lærde mand er overrasket over at se Skyggen, og skyggen ville bare gerne hurtig ind og hurtig ud. Skyggen er blevet succesfuld og er særdeles velhavnende. Manden har fået en ny skygge og det vidste skyggen godt. Skyggen fortæller manden at han aldrig må sige det videre til andre. Skyggen vil gerne ud af sin gæld til Den Lærde Mand og stifte familie.

Gruppe 4
Den lærde mand Skyggen
Mangler sin skygge. Han er trist, det går skidt med hans skriveri. Han er syg. Han tager imod tilbuddet til sidst. Prøver at danne et ligeværdigt venskab med skyggen. Levende, godt kørende, prøver at bevise sin dominans ved at invitere den lærde mand ud at rejse, som hans egen skygge. Tilbyder den lærde mand en form for ”livline” som skygge. 

2. Hvordan er forholdet mellem den lærde mand og skyggen, da de genforenes 1. og 2. gang? Vælg én fra hver gruppe, der kan forklare det for de andre.
En trist stemning, da den lærde mand er i forfald. Skyggen kommer for at tilbyde ham en rejse som hans egen skygge og på den måde fastsætter sin dominans. Første gang spørger han direkte, om han vil rejse som hans egen skygge. Dette bliver ikke modtaget godt af den lærde mand, og anden gang må skyggen pakke det ind så det ikke lyder lige så voldsomt.
De kan på mange måder ses som modsætninger. De står i kontrast til hinandens første situation. 

Gr. 1-3: beskriv det første møde (fra s. 355, l. 38 og frem) 
Gr. 4+5: beskriv det andet møde (fra s. 359, l. 4 og frem, se især s. 359 l. 32f.)

3. Læs om dobbeltgængermotivet (se jeres kompendium). Hvordan kan man overføre dette motiv på H.C. Andersens Skyggen? Vælg én fra hver gruppe, der kan forklare dobbeltgængermotivet og en anden, der kan forklare, hvordan det er brugt i Skyggen.
4. Dobbeltgængermotivet:
• Mennesket er ikke længere herre i eget hus.
• Man har to sider af sig selv. 
• Mennesket har ubeviste sjælelige kræfter, som det ikke selv er herre over. 
• Ens personlighed er splittet mellem den konventionelle borgerlige dagside og en skjult eller fortrængt natside (god og ond side)

Hvordan er dobbeltgængermotivet brugt i skyggen?
• Den lærde mand (den gode side)
• Skyggen (den onde/dominerende side)
• Sjælelige kræfter (skyggen bliver til et menneske)

Gruppe 5
Den lærde mand Skyggen
Side 360.
Den lærde mand utryg ved situationen. (s.360 l. 12)
Side 359.
Den lærde mand var i sorg.
Folk sammenligner ham med en skygge.
Side 360.
Skyggen vil bytte roller med den lærde mand.
Skyggen var nu den egentlige herre. 


2. Hvordan er forholdet mellem den lærde mand og skyggen, da de genforenes 1. og 2. gang? Vælg én fra hver gruppe, der kan forklare det for de andre. 
1. Gang – Den lærde mand er nysgerrig og invitere skyggen ind for at høre om hvordan det er gået ham. 
2. Gang- skyggen møder op og den lærde mand har det ikke særlig godt, skyggen tilbyder en rejse. Den lærde man underkaster sig skyggen og bliver hans skygge.

Gr. 1-3: beskriv det første møde (fra s. 355, l. 38 og frem) 
Gr. 4+5: beskriv det andet møde (fra s. 359, l. 4 og frem, se især s. 359 l. 32f.)

3. Læs om dobbeltgængermotivet (se jeres kompendium). Hvordan kan man overføre dette motiv på H.C. Andersens Skyggen? Vælg én fra hver gruppe, der kan forklare dobbeltgængermotivet og en anden, der kan forklare, hvordan det er brugt i Skyggen.
- Eventyret er baseret på en hjemme ude hjemme model for skyggen, og det omvendte for den lærde mand han er nemlig ude hjemme ude.


Slutspurt

Freud personligheds model
over jeg (Kultur) : det jeg må skal og bør gøre
- samvittighed
- normer
- idealer
- holdninger
Jeg/ego (samfund og miljø): det jeg kan og det jeg gør.
-selvopfattelse og balance mellem overjeg og det/id
det/id (det jeg har lyst til behov for og ønsker)
- drifter og fortrængninger

Freuds personligheds model i skyggen
skyggen er et symbol på id'et mens den lærdemand der giver afkald på sit id af sig selv laver et nyt og kan ikke få succes uden sine drifter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar