torsdag den 23. oktober 2014

H.C. andersen: Tepotten, dansk d. 22. oktober

Vi snakkede om de sidste spørgsmål til ”Den lille pige med svovlstikkerne” som vi lavede i dansk timen d. 21-10-2014.


Hvad kendetegner bidermeier?
-tryghed -  idyl – familieliv - harmoni og tradition.

Poetisk realisme.
- realistisk måde at skrive på- realistisk verdensbillede.   
Lektierne til dagen i dag:
en selvbiografi af H. C Andersen. Født i Odense, som 14 årig tager han til København, for at blive skuespiller, dernæst vil han gerne være balletdanser og sanger. Han ønsker at blive kendt og hørt, men det lykkes ikke for ham. Han ønsker at blive en del af det lidt pænere folk i København.
I H. C Andersens eventur går hans eget liv ofte ind og spiller en stor rolle, for hvordan eventyret kommer til at forløbe. 
Gr1: Hvilke typiske eventyrtræk kender I? Hvilke gør H.C. Andersen brug af? (se det vedhæftede dokument om H.C. Andersen og eventyr)

-Talsymbolik, for eksempel tallene 1 (en hovedperson) 2, (modsætninger, gode og onde, liv og død), 3 (for eksempel 3 hunde (fyrtøjet med de tre hunde), 3 prøver, tre brødre.

-Typiseringer (ikke navne, (den lille pige, heksen, kongen, osv)

-Spring i tid, Der kan være spring itid (F.eks. flash back)samt flere sidestillede handlingsforløb.

-Modsætninger: God, ond, lys, mørk

-Fortællerteknik: Handling beskrives med motiv og følelser.

-Karaktererne bliver meget nøje beskrevet, har følelser og karaktertræk

-Sproget: Simpelt. Skal kunne forstås af børn. Ofte: Der var engang, de levede lykkeligt til deres dages ende.

Gr2/3: Hvem var H.C. Andersen? Skriv nogle særlige kendetegn og nedslag i hans liv. (Se dagens lektie + det vedhæftede dokument om H.C. Andersen og eventyr).
Han blev født i Odense, ind i en fattig familie. Han ønskede at blive danser, sanger og skuespiller. Men intet af det lykkedes. Han var en høj mand i forhold til gennemsnittet.
Han var meget speciel (så der siges) som barn. Mange siger at eventyret "den grimme ælling" er skrevet på hans egne erfaringer.
200 årsdagen for ham blev fejret d. 2 april 2005. Han har skrevet 156 eventyr, men kun 40 af dem måtte blive udgivet i bogen der hyldede 200 årsdagen.
Hans mest kendte eventyr er: Ole Lukøje, Den Lille Havfrue, Den Grimme Ælling, Snemanden, Den Standhaftige Tinsoldat, Prinsessen på Ærten, etc.
Han var bange for hunde og børn.
Han har en kæmpe næse og høj pande.
Han døde da han var 70 år, i København.
Man siger at flere af hans eventyr var en afspejling af hans eget liv.

Gr4: Hvad er et tingseventyr? Hvilke kender I af H.C. Andersen (Se det vedhæftede link) Han var en kendt forfatter i 1800-tallet (1805). Han var både digter og forfatter.
-Ikke levende objekter spiller hoved rollen.
-Får givet menneskelige karakter.
-Der er tit et budskab og en mening.
Hvilke kender I af H.C. Andersen (Se det vedhæftede link)
H.C Andersen opfandt genren.
-Den standhaftige tinsoldat.
-Toppen og bolden.
-Tepotten.
 
Gr5: Hvad er biografisk metode? (Se link til i-bogen + de vedhæftede dokumenter)
Tilgang og forståelse for biografisk læsning:
Biografisk Læsning skal forstås som, at være evnen til at sammenligne en given tekst med forfatterens egen livshistorie, altså biografi (levnedsbeskrivelse).
Charles-Augustin Sainte-Beuve, siger følgende:
”Jeg kan godt finde smag i et værk, men det er mig vanskeligt at bedømme det uafhængigt af kendskabet til manden selv”
For at uddybe nærmere, så lad os tage udgangspunkt i Den Grimme Ælling (H.C Andersen):
Den Grimme Ælling, skildre i eventyrform, hvordan en ælling der bliver født i en andegård, må igennem meget modgang før den vokser til og bliver en smuk svane.
Hvis man anvender den biografiske metode og lader ællingen repræsentere H.C Andersen selv, kan teksten læses allegorisk*, som et billede på forfatterens livsforløb. Dermed bliver det kendte eventyr en afspejling af den sociale optur og anderkendelse som Andersen selv oplevede, på trods af al den modgang han mødte i sit liv.
Den biografiske metode var almindelig frem til midten af 1900 tallet. I den nyeste litteratur eksperimenterer forfatterne ofte med grænsen mellem deres liv og værk, og denne litterære strategi har derfor fået en fornyet aktualitet.


*Allegorisk (Allegori)
Allegori betegner i den græske retorik en udtryksmåde, der indeholder noget andet end det, der formelt ligger i den; den vender sig til indbildningskraften og er altså billedlig. Medens metaforen kun giver den enkelte tanke billedlig form, er allegorien mere sammensat, går i enkeltheder og fastholdes længere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar